„Нулева степен на почерка. Митологии“ от Ролан Барт

Пълно издание на сборника „Нулева степен на почерка. Митологии“ (341 стр., цена: 25 лв.) от Ролан Барт излезе от печат с логото на „Колибри“. Преводът е дело на Асен Чаушев, Весела Антонова, Галина Меламед и Стоян Атанасов. Атанасов е и автор на предговора „Ролан Барт – класик на модерността“. Художник на корицата е Стефан Касъров.

Изданието включва двете основни произведения на ранния Ролан Барт – „Нулева степен на почерка“ и „Митологии“, като между двата текста съществува дълбоко родство. Литературата, предмет на „Нулева степен на почерка“, и масовата култура, анализирана в „Митологии“, интересуват Барт преди всичко като емблеми. Литературата е репрезентация – на света, на човека, на определен светоглед, както и на самата себе си. Авторът обръща гръб на съдържателната ѝ страна. По същия начин масовата култура е разглеждана като мит, но не в класическия смисъл на думата – разказ, легенда, а като образ, изграден от един вторичен език. Самият Барт подчертава връзката между двете си творби, когато в „Митологии“ определя „Нулева степен“ като „митология на литературния език“.

По думите на Стоян Атанасов „Нулева степен на почерка“ скицира своеобразна феноменология на френската литература от XVII век насам. Барт изоставя Аристотеловата двойка форма/съдържание и на нейно място полага двойката Литература/История. В почерците на писателите натуралисти (Мопасан, Зола) и някои техни последователи от XX в. Барт съзира известна кичозност, доколкото свръхобработената форма има претенциите да разкрива непосредствено действителността. На фона на тези радикални писателски практики амбициите за новаторство на автори като Андре Бретон, Жан-Пол Сартр остават без покритие. Последната разновидност на литературния почерк Барт нарича „нулева степен на почерка“, термин, заимстван от датския лингвист Вито Брьондал, но обозначаващ тук метафорично отсъствието на патос в стила на писатели като Албер Камю и Самуел Бекет.

„Митологии“ на Барт са един от първите семиологични текстове с приложен характер. Макар да са загубили част от своята актуалност, съвременният анализатор на масовата култура ще намери в тях фигури и явления, които имат своите превъплъщения и днес. Седемте реторични похвата на мита, разгледани в „Митът днес“, са ценен ключ за разбирането на не едно съвременно явление – предизборни кампании, спортни и медийни звезди, съдебни процеси, форми на суеверие.

Ролан Барт е изтъкнат френски философ, литературен критик, семиотик. Текстовете му разгръщат идеите на структурализма, екзистенциализма, постструктурализма, повлияни от психоанализата, марксизма и деконструкцията. Получава класическо хуманитарно образование в Париж. През 1948–1950 г. преподава в Букурещ, където попада под влиянието на лингвистично-семиотичните идеи на А.-Ж. Гремас. През 50-те работи като журналист. Симпатизира на новия роман, театъра на абсурда и естетиката на Бертолт Брехт. През 1953 г. публикува книгата „Нулева степен на почерка“, а през 1957 г. издава сборника с есета „Митологии“, анализиращи масовата култура. В сборника със статии от средата на 60-те „Критически есета“ Барт отделя основно внимание на сложните отношения между език и личност. През 1975 г. се появява „Ролан Барт за Ролан Барт“, автобиография, започваща с думите „Всичко това трябва да се смята за изречено от герой на роман“, a през 1979 г. публикува „Писателят Солерс“. През 1977 г. на особено внимание се радва книгата му „Фрагменти на любовния дискурс“, съставена от откъслеци дискурс, наречени „фигури“.

В настоящото издание на „Нулева степен на почерка. Митологии“ читателят ще открие много от качествата на този оригинален мислител – дълбока интуиция, систематизиране на мащабни литературни и културни явления, вкус към метафорични дефиниции на понятия и категории, блестящи формулировки, предлагащи нови гледни точки.

Виж още

Ларш Кеплер се завръща с ново име и нова криминална поредица

Шведският тандем е познат в България с бестселър трилърите за инспектор Юна Лина Алекс Андорил …